دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
همایش طلیعه حضور یزد

حوزه/ مدیر موسسه وارثان آینده روشن در جمع طلاب جدید الورود یزدی به بررسی لوازم صنف روحانیت پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام محمد کریمیان مدیر موسسه وارثان آینده روشن در جمع طلاب شرکت کننده در همایش طلیعه حضور یزد با اشاره به ضرورت شناخت هویت صنفی، به بیان دلایل شناخت پرداخت و افزود: افراد باید بر پایه هویت صنفی، خود را بسازند؛ از موضع صنفی کارکرده و دست به اقدامات لازم بزنند؛ از موقعیت و ارزش های صنفی در داخل و خارج صنف دفاع کرده و هدف صنف را بر پایه منطقی تحقق بخشیده و به تصفیه همه جانبه صنف بپردازند.

وی علت ایجاد اصناف مختلف در جامعه را نیاز بشر دانست و گفت: انسان ها دو دسته نیاز دارند، نیاز مادی و معنوی، رویکردها ی مادی را خود بشر می فهمد و با آزمون و خطا یکسری کارها ایجاد و یکسری کارها منسوخ می شود.

حجت الاسلام کریمیان با بیان اینکه انسان از لحاظ معنوی به یک بی نهایت با قدرت مطلق، نیاز دارد، گفت: انسان با عقل مادی این بی نهایت را نمی فهمد، بنابراین نیاز به وحی است و خداوند به بشر نیاز و راه حل آن را می‌گوید، بنابراین اولین آدم پیامبر شد و هیچ وقت زمین خدا از حجت خالی نمی شود و همیشه کسانی در جامعه بودند که متکفل نیاز روحی و معنوی انسان بودند، این صنف از همان اول بوده وگرنه نظام خلقت ناقص می شد؛ نمی شود که خداوند نیازی در انسان بگذارد ولی راه حلش نباشد.

وی قاعده ارشاد جاهل و قاعده هدایت و تربیت را از جمله قاعده های فقهی جهت اثبات وجود صنفی برای متکفل شدن نیاز معنوی و روحی انسان‌ها دانست.

حجت الاسلام کریمیان دلایل نقلی کارکرد صنف روحانیت را آیه 122 سوره توبه «... لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛ دانست و گفت: از این آیه استنباط می کنیم که یک عده باید در دین تفقه کنند و مردم را انذار کنند.

وی با اشاره به روایات مختلف کارکرد طلاب و فقها، به بیان روایت امام هادی (علیه السلام) پرداخت و گفت: حضرت می فرمایند: اگر در فصل غیبت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) علمایی نبودند که داعی به سوی او بوده و اشاره به او کنند و با فرامین الهی از او دفاع نمایند و بندگان مستضعف خدا را از دام ابلیس و اعوانش برهانند و از بند دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) رهایی بخشند، همه مردم از دین خدا دست کشیده و مرتد می شدند، لکن علما کسانی هستند که تمام قلوب شیعیان  ما را در دست داشته و مهار می کنند همچون ناخدای کشتی که سکان آن را در دست دارد، این گروه همان شخصیت های برتر و افضل در نزد خداوند با عزت و جلال می باشند.

حجت الاسلام کریمیان تصریح کرد: در کلام بزرگان مانند شهید مطهری، علامه مصباح یزدی، آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، به وجود علما تاکید شده است.

وی طلاب را به خواندن کتاب در موضوع طلبگی توصیه کرد و کتاب های «بدان ایدک الله؛ نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی به طلاب»، «مباحثی درباره حوزه» نوشته علامه مصباح یزدی، «خاتمیت» نوشته شهید مطهری، «حوزه و بایسته ها» از سید محمد باقر صدر، «ارزش و افتخارات یک طلبه» تألیف محمد عالم زاده نوری، «روحانیت و حوزه» نوشته علی صفائی حائری و «حوزه علمیه از دیدگاه امام خمینی (ره)» را معرفی کرد.

مدیر موسسه وارثان راه آینده با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) که طلاب کنونی را انسان‌های عصر انقلاب اسلامی می دانند، تشکیل نظام اسلامی، احساس خلأ فکری و نیاز به فکر جدید در جهان و آماده بودن وسیله رساندن پیام را دلیل مسئولیت زیاد روحانیت دانست.

وی در ادامه به بررسی لازمه های اصناف پرداخت و تصریح کرد: تمام اصناف جامعه یک پیشینه‌ای دارند، پیشینه طلبگی به زمان خلقت حضرت آدم (علیه السلام) برمی گردد، از زمان حضرت آدم (علیه السلام) تا زمان پیامبر اکرم (ص) طلبه وجود داشته ولی حوزه علمیه وجود نداشته و از زمان غیبت صغری اولین حوزه علمیه در قم ایجاد شد، بنابراین قدیمی ترین صنف کره زمین، روحانیت است.

حجت الاسلام کریمیان در بیان لازمه دوم هر صنف، بیان کرد: هر صنفی یک کارفرما نیاز دارد، کارفرمای طلبه ها که دستورداده دور هم جمع شوند و نیاز روحی مردم را برآورده کنند، خداوند متعال است و تنها صنفی که در جهان وجود دارد که خالق جهان دستور داده یک عده باید این کار را انجام دهند صنف روحانیت است.

وی نیاز سوم هر صنف را نیاز به یک محصول خروجی دانست و عنوان کرد: قَوام هر صنفی به آن محصولی است که تولید می شود و محصول طلبه ها، هدایت دینی جامعه است؛ رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) سه وظیفه، هدایت دینی جامعه، هدایت سیاسی جامعه و خدمات اجتماعی را برای طلاب بر می شمارند.

مدیر موسسه وارثان راه آینده با اشاره به اینکه هدایت دینی جامعه نیاز به بستر و قالب دارد گفت: قالب های صنف روحانیت، کارویژه های روحانیت یا افق های پیش روی طلاب نام دارد ؛ طلبه ها بیش از صد جایگاه شغلی در جامعه می توانند داشته باشند که در آن جایگاه‌ها باید به هدایت دینی بپردازند.

وی از لوازم دیگر هر صنف را مواد اولیه دانست و افزود: مواد اولیه طلاب، قرآن و سنت است و با ارزش‌ترین مواد اولیه در بین صف ها در دست صنف روحانیت است و ابزار طلبه ها علم و عمل است؛ علم شامل دروس حوزوی و مطالعات جانبی است و خواندن مجموعه جهان بینی اسلامی شهید مطهری برای طلاب ضروری است و همچنین طلبه ها باید به آنچه می دانند عمل کنند تا بتوانند محصول اجتماعی تولید کنند؛ یعنی اخلاق و معنویت در طلبگی نقش ابزاری دارد.

حجت الاسلام کریمیان در ادامه به بیان مهارت های مورد نیاز طلاب و صنف روحانیت اشاره و بیان کرد: برنامه ریزی، مدیریت زمان، مهارت کسب علم، ورزش، تقویت اراده، مخاطب شناسی، روش تحقیق، کار تشکیلاتی، تفکر، استعداد یابی، روابط عمومی ارتباطات، هدف گذاری، سخنرانی، فضای مجازی، بهداشت فردی، خود آگاهی، تقویت حافظه، متن خوانی، تفریح و شاد زیستن، خودکنترلی، مهارت های قرآنی، کسب درآمد، تدریس، تندخوانی، تغییر معیشت، طب کاربردی، تمرکز، مهارت‌های رایانه ای، اخلاق کاربردی، مشاوره، اردو داری، همسرداری، خط، تصمیم گیری، نرم افزار کاربردی، نویسندگی، تربیت فرزند، مکالمه عربی یا زبان دیگر و کمک های اولیه از مهمترین مهارت های لازم آموزشی برای طلاب است.

وی در پایان دیگر لوازم اصناف را مخاطب، زمان و مکان، لباس و پوشش و درآمد دانست و اظهار کرد: مخاطب روحانیت کل انسان ها در تمام رده های سنی از قبل از تولد تا بعد از مرگ هستند و طلبه ها طبیب دوّار بوده و محدودیت زمانی و مکانی ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha